Fiat Multipla - eksploatacja
Fiat Multipla w powszechnym odbiorze uchodzi za jeden z najbrzydszych samochodów świata. Niesłusznie, a wynika to chyba z niezrozumienia koncepcji, która ukształtowała ten projekt. Na pewno jest on nietuzinkowy, a przez brak oswojenia może wywoływać u zwykłych ludzi nieprzyjemne uczucia. Ja na codzienne oswajanie się z Multiplą miałem prawie 12 lat i z tej perspektywy dzielę się swoimi doświadczeniami.
Nadwozie
Szerokość na górze 110 cm, szerokość na dole – 101 cm, wysokość 95-98 cm
Szerokość między nadkolami – 121 cm, szerokość – 147-150 cm, wysokość bagażnika – 115 cm, długość bagażnika 66-75 cm, długość za złożonymi siedzeniami 2. rzędu – 100 cm, długość za 1. rzędem siedzeń 130-150 cm
Szerokość na wysokości ramion: z przodu – 158 cm ; z tyłu – 154 cm

Nadwozie
- Szerokie wnętrze
- Tylne fotele z bardzo szeroką regulacją kąta pochylenia
- Możliwość zamocowania tylnych foteli w dwóch ustawieniach - bardziej z przodu albo bardziej z tyłu
- Środkowe fotele mogą być przesuwane
- Środkowy przedni fotel mogą być przekształcony w podłokietnik ze stolikiem
- Bogate wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa: poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne (plus napinacze pasów)
- Płaska podłoga
- Kompaktowa długość
- Świetna widoczność
- Funkcjonalny i pojemny bagażnik
- Szybko działające ogrzewanie
- Krótkie siedziska
- Tylne zewnętrze fotele bez możliwości przesuwania, jedynie z możliwością zamontowania w jednym z dwóch ustawień
- Tylne fotele są ciężkie
- Niewygodna pozycja kierowcy - na długoręką małpę - typowa dla włoskich aut, tzn kierownica zbyt oddalona, zaś pedały za blisko
- Duża powierzchnia oszklenia nadwozia powoduje jego nagrzewanie latem i wyziębianie zimą
- Brak dolnych osłon silnika powoduje jego zanieczyszczanie
- Szyby nie opuszczają się do końca
Podwozie
- Mimo wysokiego położenia środka ciężkości pewne prowadzenie, w czym pomaga szeroki rozstaw kół - z przodu 151 cm a z tyłu nawet szerzej o 1 cm oraz długi rozstaw osi
- Bardzo duża ładowność sięgająca 690 kg, co jest świetnym wynikiem jak na 4-metrową osobówkę
- Tradycyjne hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego daje dobre wyczucie
- Calkiem spory prześwit (dotyczy tylko wersji benzynowej - diesel ma niżej położoną miskę olejową!)
- Zawieszenie zestrojone jest bardzo przyjemnie, biorąc pod uwagę duży rozrzut obciążeń
- Słaba zwrotność

Napęd
- Dobra praca skrzyni biegów i sprzęgła
- Silnik stosunkowo bezawaryjny
- Tanie części
- Bezproblemowe uruchamianie w lecie i zimie
- Wysokie zużycie paliwa
- Słaba dynamika
- Odczuwalny brak 6. biegu
- Sprzęgło bywa przeciążane
Serwis
- Świetny dostęp do przednich żarówek
- Łatwa i szybka wymiana akumulatora i filtrów powietrza (silnika i kabiny)
- Alternator narażony na zanieczyszczenia ulega uszkodzeniom
- Trudny dostęp do rozrusznika
- Niska trwałość układu wydechowego
- Niska trwałość amortyzatorów tylnych
- Utrudniony dostęp do tylnych żarówek
- Nietrwałe przednie zawieszenie wymagające częstych wymian całych wahaczy, drążków kierowniczych i łączników stabilizatora
- Zamki tylnych drzwi nie lubią mrozu
- Kapryśne hamulce tylne tarczowe działające także jako hamulec postojowy
- Ciężka tylna klapa bardzo obciąża podtrzymujące ją teleskopy
- Czujniki parkowania przestają działać
- Centralny zamek przestaje działać
- Nietrwałe połączenia elektryczne
- Zamarzająca w zimie linka hamulca postojowego (ale przynajmniej w miarę łatwo ją odblokować)
- Średnio trwałe kasety cewek zapłonowych
- Słaba jakość trwałość materiałów wykończeniowych - anihilacja tworzyw gumopodobnych, pękanie i rysowanie się plastiku, zdrapywanie pokryć
- Elektryka bywa wrażliwa na warunki atmosferyczne
- Podatność na korozję spodu karoserii
- Odbłyśniki reflektorów ulegają korozji
Eksploatacja
Zaskakująco bliskie rzeczywistości są dane fabryczne określające zużycie paliwa.
- w mieście - 11,2 l/100km
- na trasie - 7,2 l/100km
- średnie - 8,6 l/100km
W niesprzyjających warunkach (zima, krótkie trasy czy korki) można łatwo osiągnąć nawet 15 l na setkę, ale z drugiej strony obchodząć się łagodnie z pedałem gazu można zejść nawet do 5 litrów tyle, że mało kto chciałby męczyć się na takiej ilości benzyny przez 100 km.
Benzynowy silnik 1.6 16V o mocy 103 KM nie jest optymalnym napędem dla Multipli. kropka
W stosunkowo ciężkiej i z dużym polem przekroju poprzecznego Multipla taki silnik, odpowiedni najwyżej do Bravy, zwyczajnie męczy się i kierowcę. Można to podsumować złośliwym:
"jeździ wolno, za to dużo pali"
Po załadowaniu kompletem pasażerów czy po dopięciu przyczepy okazuje się, że krótkie przełożenia 5-biegowej skrzyni biegów niewiele pomagają i trzeba się nimi nawachlować. Na szczęście wygodnie umieszczony lewarek pracuje bardzo sprawnie.
Po stronie niewątpliwych zalet Multipli jest wyjątkowa przestronność i funkcjonalność nadwozia o 4-metrowej długości. Dodając do tego szerokość nadwozia 187 cm w razie potrzeby uzyskuje się wręcz dostawczaka. Dzięki szerokości wnętrza przekraczającej 150 cm, a między niskimi nadkolami 121 cm oraz wysokości ładowni 115 cm można przewieźć ładunki, których próżno załadować nawet do znacznie większych kombiaków. Wydawać by się mogło, że głównym ograniczeniem jest długość wnętrza, ale składając oparcie środkowych foteli można bezproblemowo transportować paczki przekraczające 2 m długości. Na upartego można nawet wsadzić po skosie przedmioty 2,5 m.
*-Oczywiście obrazek Multipli z podwojonym zestawem reflektorów jest fotomontażem 😉