Arrivederci Multipla!

Fiat Multipla - eksploatacja

Fiat Multipla w powszechnym odbiorze uchodzi za jeden z najbrzydszych samochodów świata. Niesłusznie, a wynika to chyba z niezrozumienia koncepcji, która ukształtowała ten projekt. Na pewno jest on nietuzinkowy, a przez brak oswojenia może wywoływać u zwykłych ludzi nieprzyjemne uczucia. Ja na codzienne oswajanie się z Multiplą miałem prawie 12 lat i z tej perspektywy dzielę się swoimi doświadczeniami.

Nadwozie

Wymiary otworu tylnej klapy

Szerokość na górze 110 cm, szerokość na dole – 101 cm, wysokość 95-98 cm

Wnętrze bagażnika

Szerokość między nadkolami – 121 cm, szerokość – 147-150 cm, wysokość bagażnika – 115 cm, długość bagażnika 66-75 cm, długość za złożonymi siedzeniami 2. rzędu – 100 cm, długość za 1. rzędem siedzeń 130-150 cm

Szerokość wnętrza

Szerokość na wysokości ramion: z przodu – 158 cm ; z tyłu – 154 cm
Multipla przedni rząd siedzeń i deska rozdzilecza

Nadwozie

  • Szerokie wnętrze
  • Tylne fotele z bardzo szeroką regulacją kąta pochylenia
  • Możliwość zamocowania tylnych foteli w dwóch ustawieniach - bardziej z przodu albo bardziej z tyłu
  • Środkowe fotele mogą być przesuwane
  • Środkowy przedni fotel mogą być przekształcony w podłokietnik ze stolikiem
  • Bogate wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa: poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne (plus napinacze pasów)
  • Płaska podłoga
  • Kompaktowa długość
  • Świetna widoczność
  • Funkcjonalny i pojemny bagażnik
  • Szybko działające ogrzewanie

Podwozie

  • Mimo wysokiego położenia środka ciężkości pewne prowadzenie, w czym pomaga szeroki rozstaw kół - z przodu 151 cm a z tyłu nawet szerzej o 1 cm oraz długi rozstaw osi
  • Bardzo duża ładowność sięgająca 690 kg, co jest świetnym wynikiem jak na 4-metrową osobówkę
  • Tradycyjne hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego daje dobre wyczucie
  • Calkiem spory prześwit (dotyczy tylko wersji benzynowej - diesel ma niżej położoną miskę olejową!)
  • Zawieszenie zestrojone jest bardzo przyjemnie, biorąc pod uwagę duży rozrzut obciążeń 
Fiat Multipla 1.6

Napęd

  • Dobra praca skrzyni biegów i sprzęgła
  • Silnik stosunkowo bezawaryjny
  • Tanie części
  • Bezproblemowe uruchamianie  w lecie i zimie

Serwis

  • Świetny dostęp do przednich żarówek
  • Łatwa i szybka wymiana akumulatora i filtrów powietrza (silnika i kabiny)

Eksploatacja

Zaskakująco bliskie rzeczywistości są dane fabryczne określające zużycie paliwa.

  • w mieście - 11,2 l/100km
  • na trasie - 7,2 l/100km
  • średnie - 8,6 l/100km

W niesprzyjających warunkach (zima, krótkie trasy czy korki) można łatwo osiągnąć nawet 15 l na setkę, ale z drugiej strony obchodząć się łagodnie z pedałem gazu można zejść nawet do 5 litrów tyle, że mało kto chciałby męczyć się na takiej ilości benzyny przez 100 km.

*-Oczywiście obrazek Multipli z podwojonym zestawem reflektorów jest fotomontażem 😉